torsdag, mars 15, 2007

Byblos

Pa vagen till en av varldens aldsta kontinuerligt bebodda stader, Byblos, diskuterade jag med vara guider om de nagonsin fatt nagon bra forklaring till varfor Hizbollah-anhangare ofta halsar sina ledare med sin utstrackta hogerarm, liknande den gamla Hitler-halsningen. Och trots att den ena guiden just nu skriver sin masters-uppsats om Hizbollah sa kunde han inte svara sakert.

Efter en sen lunch pa en fiskrestaurang i Byblos gamla hamn tog jag en promenad i stadens modernare kvarter. Plotsligt hamnade jag framfor en bokhandel, papassligt betitlad Libraire Al-Jihad.

I skyltfonstret, bland allskons jihadistlitteratur med kalashnikovs pa omslagen, lag ett exemplar av Mein Kampf pa arabiska.

Jag gick in i butiken och fragade damen darinne om hon salde mycket av Mein Kampf. Hon kunde lyckligtvis en smula engelska.

- Of course! Number one!

Mein Kampf var alltsa Jihad-bokhandelns bastsaljare. De hade den i fransk oversattning ocksa. Och det kanske ar logiskt, givet att jihad ocksa betyder kamp. Och kanske sager det nagot om varifran den uppstrackta armen kommer.

Men jihad ar naturligtvis sa mycket mer an judehat.

- Number two? Che Guevara.

(ps: jag kopte naturligtvis ett ex av Hitlers bastsaljare. Men internetcafeet later mig inte plugga in kameran, sa ni far vanta pa bilderna fran bokhandeln.)